Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Noord-Holland

Het doel van Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Noord-Holland

Dit jaar gaan in Nederland vijftien regionale kenniswerkplaatsen jeugd (RKJ) aan de slag met de belangrijkste vraagstukken op het gebied van jeugd die in de regio spelen. De RKJ-Noord-Holland is een van die vijftien werkplaatsen. Ons vraagstuk is: hoe kunnen we de samenwerking tussen sociaal professionals en het informele netwerk van en rond jeugdigen met een ondersteuningsbehoefte verbeteren? Diverse regionale partners doen mee: de gemeentes Haarlem, regio Alkmaar, Parlan Jeugdhulp, Kenter Jeugdhulp, iHub (Altra Jeugdhulp, Horizon, De Opvoedpoli), Stichting JIM, Tripple ThreaT, UvA en de VU, RCO de Hoofdzaak, onderzoekers van het lectoraat Empowerment en Professionalisering van Inholland en studenten van de opleiding Social Work in Haarlem en Alkmaar.

Een video over de regionale kenniswerkplaatsen kunt u hier bekijken.

De vier leerateliers

We onderzoeken hoe de samenwerking tussen sociaal professionals en het informele netwerk van en rond jeugdigen met een ondersteuningsbehoefte kan verbeteren. Dat doen we aan de hand van vier Leerateliers:

  1. Leren van de jongerencommunity Triple ThreaT in Haarlem, Schalkwijk;
  2. Samenwerken van sociaal professionals met informele hulpbronnen om crisissituaties in gezinnen te voorkomen;
  3. Het onderzoeken van de vraag hoe sociaal professionals de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling in partnerschap met de gezinnen toe kunnen passen;
  4. Leren van samenwerking met informele hulpbronnen rondom gezinnen met complexe problematiek om zwaardere jeugdhulp te voorkomen.

De Regionale Kenniswerkplaats Jeugd Noord-Holland beoogt de jeugdzorg in Noord-Holland te verbeteren en wil een bijdrage leveren aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van de jeugd.

Hoe pakken we dit onderzoek aan?

We werken samen met verschillende partners in Noord-Holland, die op locatie onderzoek doen in Leerateliers. Hiermee creëren we samen een lerend klimaat in het werkveld. In de Leerateliers zijn de verschillende perspectieven vertegenwoordigd: doelgroep (jeugdigen en hun informele netwerk), opdrachtgever (gemeente), afnemer (instelling) en universiteit/hogeschool. 

Wat is het belang voor het onderwijs?

In de Leerateliers zetten we studenten van de opleiding Social Work in. Zij verrichten ondersteunende onderzoekswerkzaamheden. De betrokken docent-onderzoekers zijn ook nauw betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijs in het algemeen en specifiek in het profiel jeugd, waardoor er een voortdurende wisselwerking is tussen deze kenniswerkplaats en het onderwijs.

Hoe wordt het werkveld betrokken?

We werken samen met een grote verscheidenheid aan partners, zoals Parlan JeugdhulpKenter JeugdhulpiHUB JeugdhulpLOCK (Landelijk Opleidingscentrum Kindermishandeling) en Triple ThreaT. De resultaten komen ten goede aan het gehele werkveld via onder andere actualiteitencolleges en publicaties.

 

 

 

Cookie-instellingen